Преподобный Илия Муромец, Печерский, в Ближних пещерах, был родом из Мурома, подвизался в Киево-Печерской обители и скончался около 1188 г.
Преподобный Илия почивает в молитвенном положении, сложив персты правой руки так, как принято и теперь в Православной Церкви – три первые перста вместе, а два последние пригнув к ладони.
В период борьбы со старообрядческим расколом (конец ХVII–ХIХ вв.) этот факт из жития святого служил сильным доказательством в пользу трехперстного сложения. Некоторые из историков считают, что преподобный Илия и былинный богатырь Илия Муромец – одно и то же лицо.
Илья Муромец – самый известный, но в то же время самый загадочный герой русского эпоса. Большинство из нас знает о нем лишь то, что запомнилось им с детства из былин и сказок, и часто бывают поражены сложностью и многозначностью этого образа. Над разрешением загадок, связанных с ним, уже почти два столетия бьются ученые разных специальностей, но тайны все же остаются.
В 1988 году Межведомственная комиссия провела исследование мощей Ильи Муромца. Результаты оказались поразительными. Это был сильный мужчина, умерший в возрасте 45-55 лет, высокого роста — 177 см. Дело в том, что в XII веке, когда жил Илья, такой человек считался довольно высоким, потому что средний рост мужчины составлял 165 см.
Более того, на костях Ильи ученые обнаружили следы многих битв — множественные переломы ключиц, сломанные ребра, следы от удара копья, сабли, меча. Это подтверждало легенды о том, что Илья был могучим воином, участником жестоких сражений.
Но больше всего ученых поразило другое: Илья действительно долгое время не мог ходить! По заключению исследователей, причиной тому было тяжелое заболевание — туберкулез костей или полиомиелит. Это и стало причиной паралича ног. Родился Илья Муромец примерно между 1150 и 1165 гг.
А погиб он в возрасте около 40–55 лет, как предполагают, при взятии Киева князем Рюриком Ростиславичем в 1204 г., когда Печерская лавра была разгромлена союзными Рюрику половцами. Проведенная уже в XX веке медицинская экспертиза мумифицированных останков героя показала, что он не стал легкой добычей. На теле было обнаружено несколько ран, из которых серьезной оказалась лишь одна – на руке от копья, а роковой – тоже копейная, но в области сердца.
Ещё странность — отсутствуют обе ступни ног. Кроме глубокой округлой раны на левой руке видно такое же значительное повреждение в левой области груди. Создается впечатление, что герой прикрыл грудь рукой, и ударом копья она была пригвождена к сердцу. Мощи облачены в монашескую одежду. Над гробницей находится образ святого Ильи Муромца. Скорее всего, к тому времени богатырь уже принял монашество в Киево-Печерском монастыре. Видимо, Ильёй он стал при постриге, а истинное его имя русские летописи не упоминают.
ПРОКЛЯТИЕ И ЧУДЕСНОЕ ИСЦЕЛЕНИЕ
В народе из уст в уста передавали такую историю. Будто бы дед Ильи Муромца был язычником и, не признавая христианство, однажды разрубил икону. С тех пор проклятие пало на его род — все мальчики будут рождаться калеками.
Через 10 лет родился Илья, и казалось, проклятие исполнилось: мальчик с детства не мог ходить. Все попытки вылечить его не увенчались успехом. Но Илья не сдавался, упорно тренировал руки, развивал мышцы, становясь все более сильным, но, увы, ходить по-прежнему не мог. Шли годы, и, наверное, не раз ему казалось, что нужно смириться с судьбой: он навсегда останется калекой. Но когда Илье исполнилось 33 года, произошло нечто необъяснимое.
Настал день, который круто и навсегда изменил его жизнь. В дом вошли старцы — калики перехожие (нищие странники), и попросили Илью подать воды. Он объяснил, что не может ходить. Но гости настойчиво повторили просьбу, которая прозвучала уже как приказ. И Илья, внезапно почувствовав небывалую силу, впервые встал на ноги… Илья встал на ноги после 33 лет неподвижности. И ученые, проводившие исследования мощей, подтверждают, что костная ткань этого человека чудесным образом восстановилась. Более того, по их заключению, после тридцати лет он вёл активный образ жизни, что полностью соответствует былинам.
ПОДВИГИ РУССКОГО ГЕРАКЛА
После чудесного исцеления Илья Муромец, как и положено богатырям и героям, совершает многочисленные подвиги. Самый известный его подвиг — победа над Соловьем-разбойником. Исследователи считают, что Соловей-разбойник — не сказочное чудище, а тоже реальная историческая личность, разбойник, промышлявший в лесах по дороге к Киеву. А Соловьем этого разбойника прозвали за то, что он извещал о своем нападении свистом (или, возможно, давал свистом сигнал своей банде к нападению).
В дальнейшем Илья Муромец совершил множество других подвигов, участвовал в сражениях, защищая от врагов землю русскую. Современники отмечали его невероятную, нечеловеческую силу, поэтому в памяти людей он остался, наверное, самым великим русским богатырем. Достаточно вспомнить картину «Богатыри», на который Илья Муромец изображен в центре — как самый сильный и могучий.
В былинах и легендах три богатыря — Илья Муромец, Алеша Попович и Добрыня Никитич — часто вместе совершают подвиги. Но на самом деле они никогда не встречались. Их разделяли века — Добрыня Никитич жил в 10 веке, Алеша Попович — в 13 веке, а Илья — в 12-м веке. Но когда легенды столетиями передаются от одного поколения к другому, они обрастают новыми подробностями, знаменитые персонажи начинают совершать новые подвиги, а временные рамки постепенно размываются и смещаются.
Вопреки легендам, Илья Муромец никогда не служил князю Владимиру Великому. Они просто не могли встретиться, потому что жили в разные века. Илья служил князю Святославу, защищая Русь от половцев. Православная церковь, в отличие от ученых, никогда не сомневалась в подлинности мощей. Илья Муромец был причислен к лику святых уже в 1643 году и стал одним из 69 угодников Киево-Печерской лавры.
Тело Ильи Муромца, как и останки многих других монахов, захороненных в пещерах Лавры, нетленно и находится в состоянии мумификации. Но, в отличие от тел египетских фараонов, оно стало таким не благодаря обработке специальными составами, а по неизвестной науке причине. В православии считается, что если тело не разлагается, а превращается в мощи, это — особый дар Бога, который дается только святым. От мощей Ильи Муромца происходят исцеления тех, кто страдает болезнями позвоночника и у кого парализованы ноги. Илья и после смерти продолжает свое служение людям…
Дни памяти:
- 12 марта (переходящая) – Собор всех Киево-Печерских преподобных отцов
- 1 января
- 23 июня – Собор Рязанских святых
- 6 июля – Собор Владимирских святых
- 11 октября – Собор Киево-Печерских преподобных, в Ближних пещерах
АКАФИСТ СВЯТОМУ ПРЕПОДОБНОМУ ИЛИИ МУРОМЦУ, КИЕВО-ПЕЧЕРСКОМУ ЧУДОТВОРЦУ
Кондак 1
Воеводе сил земли Русския, воину Царя Христа и заступнику Руси Святой, славному во бранех и неодолимому в ратех, дивному богатырю Илии Муромцу песнь хвалебную воспоем, да заступит и ныне нас, зовущих: Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Икос 1
Ангелов Творец, егда во рабии зраце на землю снисшел, до тридесятьлетняго возраста не являл еси себя миру, тако и тя, святе Илие, сподоби до тогожде возрасту никому неведомым быти и недвижимым телесне, да послежде послужиши Господу и людем Его со всем усердием и ревностию, еже мы восхваляем: Радуйся, промышлением Божиим тридесять лет премудро хранимый; Радуйся, от рождения избранный, да являтся на тебе дела Господня. Радуйся, чрез недуг свой соблазнов юности многих избегнувый; Радуйся, душу чисту чрез страдания соблюдый. Радуйся, сими на приятие благодати ю уготовавый; Радуйся, болезни, яко дар Божий, с покорностью терпевый, Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 2
Виде внезапу святый Илие явльшихся ему триех мужей-странников, просящих у него воды испити, отвещая им: Яко напоил бы вас, да не имам хождения нагама моима, и накормил бы такоже, да рукама моима не имам владения, тем же старцы трищи повелеша ему на нозе стати и послужити има, скочив же тогда Илие на нозе свои, возопил Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумев Илие, яко исцеле внезапу от недуга своего, первее крест по-писанному на себе положи, потом же странников напои, они же такожде даша ему чашу пития медвяна, рекоша испити до дна ю, той же повинуся има, сотвори сие, мы же, грешнии, дивящеся зовем: Радуйся, яко во образе триех странников Господь прииде посетити тя; Радуйся, яко Троица Святая явися ти. Радуйся, исцелевый по словеси Господню; Радуйся, от одра воздвигнутый волею Божиею. Радуйся, Чашу от руки Спасителевы испивый; Радуйся, наполенный благодатию Христовою. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 3
Силу великую почуяв в себе, Илие, испив чашу чудодейственную, яко мощи ти горы преставляти и древа дубравная из земли исторгати, рече о сем странником, вопрошающим о явлении силы твоея, и в радости воспел Спасителю: Аллилуиа.
Икос 3
Имееши ныне силушку богатырскую, та и живи, Илие, да будеши воином, и в боях смерть ти не буде писана, — рекоша странницы и, благословивше тя, исчезоша абие, якоже и явишася, мы же, познавше на тебе руку Господню, поем: Радуйся, хождение приемый ногама, да идеши на стези правыя; Радуйся, владение приемый рукама, да твориши дела богоугодныя. Радуйся, здравие приемый, да потрудишися Богу в поте лица твоего; Радуйся, исцеление приемый, да поработаеши, Исцелившему тя. Радуйся, благословение приемый, да соблюдеши душу свою во благочестии; Радуйся, силу велию приемый, да прославиши ею имя Всесильнаго. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 4
Бурею недоумения объяшася родителя твоя и ужасом велиим дивишася зело, видяща тя пришедша, и ногама, и рукама исцелевша, возопиша радующеся: Слава, слава Господу, Всевышнему хвала: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав благословение Господне, не можаше долее дома оставатися, яко приспе час подвиг твоих, испроси у отца – матери дозволение отъити в землю дальнюю, отец же рече ти: Я на добрыя дела тебе благословение дам, на худыя же дела благословенния несть ти, ты же поклонься земно, исшед в путь, еже мы воспеваем: Радуйся, словеса Христовы жизнию исполнивый; Радуйся, Бога и ближних паче отца и матери возлюбивый. Радуйся, любовь Божию любви родительстей предпочетший; Радуйся, дом отчий оставивый, да всему Отечествию службу сослужиши. Радуйся, богатырь святорусский, возращенный духом Христовым; Радуйся, церкви и Руси охранителем от Него поставленный. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 5
Боготечно бысть странствие твое ко граду Киеву. Яко первее тамо хотел еси в церквах Божиих Господу помолитися и Богоматери Печерстей в Лавре Успестей поклонитися, за исцеление благодарне хвалу воспети ему песнию: Аллилуиа.
Икос 5
Видя скорби велия, постигшия землю Киевскую от нахождения поганых, начало положи подвигом своим, град Чернигов и стезю ко граду Киеву свобождая и врагов веры христианския истребляя, да людие, тобою свобожденнии, вопиют: Радуйся, щит спасения, еже есть глагол Божий, восприявый; Радуйся, копием веры нечестивых прободивый. Радуйся, палицею благочестия неверных одолевый; Радуйся, шеломом целомудрия ся от стрел вражиих сохранивый. Радуйся, доспехами добродетелей ся преодевый; Радуйся, во всеоружии духовнем врагом ратоборствовавый. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 6
Проповедник могущества Бога Христианскаго явился еси, Илие, рати иноплеменныя вся возмогий побеждати о укрепляющем тя Иисусе, христиане же, свобождении тобою, не преставаху звати: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия тогда звезда светозарная во граде Киеве – ясный молодец богатырь Илия Муромец, на устрашение нечестивых, жестокосердых на попрание, земли Русской на прославление Богом данный, идеже сродницы твои доселе тя величают: Радуйся, войска русскаго предводителю; Радуйся, сиротам и вдовицам охранителю. Радуйся, князю стольному верное вспоможение; Радуйся, градовом и весем надежное средостение. Радуйся, силы вражия благодатное одоление; Радуйся, народа православнаго возвышение. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 7
Хотяще от всея души и сердца Богу поработати и Руси Святой, помысл тщеславный отверг, егда тя нецыи тщахуся воеводой града Чернигова поставити, со смирением на службу ко князю киевскому поступил еси, да не такмо единому некому граду, но всему народу службу сослужиши, яко невозбранно пети Богу ему: Аллилуиа.
Икос 7
Новым Сампсоном на земли объявивыйся, новому Израилю – Отечествию Русскому Православному послуживый верою и правдою, Илие приснопамятне, соратуй и ныне сродницем твоим, зовущим: Радуйся, яко Давид во имя Господа Саваофа сражавыйся; Радуйся, яко Галиафа той, тако и ты великана иноземнаго поразивый. Радуйся, яко Сампсон, силою превеликою от Бога наделенный; Радуйся, ревностию о Бозе пророку Илии тезоименный. Радуйся, яко Даниил зияния львов — неверных чужеземцев заградивый; Радуйся, Ангел — хранитель пределам княжества русскаго бывый. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 8
Странствуя по стороне киевстей и оберегая ю от лихих разбойник, богатства и чести не искал еси себе, но аз иду служити за веру христианскую, и за землю Русскую, да и за стольный Киев-град, — отвещал еси человеком, славы от них не ищуше, Богу же славу поя: Аллилуиа.
Икос 8
Весь закон Евангельский тщався на себе исполнити, душу свою ежечасно за ближняя своя полагавый, помышляя, яко Господь мне помощник и аз воззрю на враги моя, рубежи Отечествия оборонял еси, русские же людие не преставаху звати ти тако: Радуйся, зов Господень всем сердцем своим услышавый; Радуйся, за ближния своя живота не щадивый. Радуйся, верою правою неверныя побеждавый; Радуйся, русским духом иноплеменники изгонявый. Радуйся, на поле брани Господа на вспоможение призывавый; Радуйся, купно с Небесными силами тьму вражию посекавый. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 9
Всякое естество человеков и Ангелов дивишася зело, егда ты сына единароднаго, Отечеству Русскому изменившаго, пощады не дая, копием заклал еси, да не чинит зла людем православным, мы же трепещуще силы веры твоея и упования твоего на Бога, поем: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии множеством словес подвиги твоя восхвалиша, но кто возможет все промышление Божие над тобою изрещи, яко во имени твоем вся мощь и сила духа русскаго богатырскаго воплотившися, вся препоны вражия сокруши, за тое потомки твои доселе тя величают: Радуйся, храбрый воине Церкви воинствующия; Радуйся, достославный победителю в Церкви торжествующия. Радуйся, безбоязненный одолетелю всех враг видимых и невидимых; Радуйся, любимиче, Господом и людьми Его возлюбленный. Радуйся, праведный человече, не скрывый таланта Господина своего; Радуйся, преподобный отче, преумноживый славу Бога нашего. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 10
Спасти хотя сторону родимую не токмо от враг иноземных, но и от неведимых, еще же и душу свою, злато и сребро от князей дарованное, неимущим расточив и на созидание храмов употребив, во обитель иноческую удалился еси, тамо из глубины сердечныя Богу поя: Аллилуиа.
Икос 10
Стены обители святыя укрыша тя, преподобне отче Илие, идеже в затворе печерстем слезьми непрестанными и моленьми всенощными, за грехи своя и кровь людскую, вольне и невольне пролитую, умилостивлял еси Бога, Той же, видя смирение и сокрушение твое, вскоре благодать пребольшую ти подаде, яко дивитися братии всей, зовущей: Радуйся, от воина телеснаго в воина духовнаго преобразивыйся; Радуйся, меч и копие вещественныя отложив, духовным мечем вооруживыйся. Радуйся, оружие тленное оставивый, молитвою непрестанною врага посекавый; Радуйся, и во брани духовней победитель явивыйся. Радуйся, дара прозорливости прежде конца сподобивыйся; Радуйся, благодать чудотворений такожде восприявый. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 11
Пение приими скудных словес и помолися за убогия сродницы твоя, и ходатай нам буди у Бога, и вызволитель на земли, якоже и прежде, и не престай, молим тя, молити Бога за Русь Святую песнию: Аллилуиа.
Икос 11
Светильник от елеа благодати возженный, отче Илие, освети ныне нас, во тьме и мраке прозябающих, и воеводой войску русскому буди, от полона нечестия Отечествие свобождая и воинов в ратех укрепляя, и разум им и благочестие от Бога испроси, да зовем ти: Радуйся, безмятежне упокоивыйся со всеми от века праведными; Радуйся, мирне отошедший к Владыце живота и смерти. Радуйся, возъимевый у Него дерзновение многое; Радуйся, за соплеменников своих непрестанне ходатайствующий. Радуйся, стерегий доселе землю Русскую от нахождения лютых; Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 12
Благодатию взращая державу Русскую, Господь при начале сего посла тя, Илие, своего ратоборца, народ нов – Божие стяжание – людие русския от клеврет сатанинских ненаветны соблюсти, яко навыкнути православным, на Бога уповая, пети: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще деяния жития твоего, воздаем хваление Вседержителю Богу, премудре мир устрояющему, яко Той Сам Триедин, тако и Русь Триедину сотвори, народ же православный, сие разумевая, триех богатырей образ во охранители себе избра, яко тии Триединстство Божие прообразуют, воеводу же их, Илию Муромца, славяще вернии, вопиют: Радуйся, Троицы служителю в житии и по преставлении твоем явивыйся; Радуйся, яко трие персты руки твоея, для знамения крестнаго сложенныя тако доселе пребывают. Радуйся, яко сим дивом невиданным мнози сумнящиися веру правую обретают; Радуйся, и по представлении своем чудеса творити не престающий. Радуйся, и по кончине, в смертем телеси, Господа прославляющий; Радуйся, в нетлении мощей доселе почивающий. Радуйся, преподобне отче Илие, земли Русския славный заступниче.
Кондак 13
О святый отче Илие, воине и монаше, богатырю духовный и телесный, ратниче на враги видимыя и невидимыя, защити ныне Отечествие наше – Русь Святую, еже есть подножие Престолу Господня, и Церковь Русскую Православную заступи, да поют людие память твою, и Господу, даровавшему Руси заступника сицеваго, славословие приносят песнию: Аллилуиа. (Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва святому преподобному Илии Муромцу
О святый преподобный отче Илие! Руси Святой заступниче, могучий ратоборче, воине духовный и телесный ей явивыйся, в житии своем благу народа Русскаго и прославлению Бога Христианскаго верно послуживый, и по преставлении своем престательства своего о нас не оставивый, испроси, святе, у Всемилостиваго Господа Отечеству нашему царя, мир и благоденствие, церкви благоустроение, людем православным от нечестивых избавление, воином русским в ратех победу и на врагов, замышляющих злая Церкви и Отечеству православному, одоление, всех же нас заступи, и еще просим тя, святче Божий, разум нам от Бога ниспосли, да познаем согрешения наша, и силу духовную, да покаемся во грехах наших, и крепость телесную, да возмощи нам житие исправити и Русь Святую возродити, и в Царствие Небесное из нея прейти, да тамо с тобою и всеми святыми сподобитися непрестанне восхваляти в Троице славимаго Бога Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.